יפן – ארץ האיים ומקדשי השינטו

כתב וצילם: רוני ינובסקי- גיאוגרף ומדריך טיולים

הרי געש פעילים בארבעה איים מרכזיים בלב האוקיאנוס הפסיפי הם הבסיס למדינה המוזרה והמרתקת ביותר בעולם. מקדשי שינטו, צפיפות בכרך הגדול, קרבות הסמוראים, צייתנות ומוזרויות הם שהופכים ביקור ביפן לחוויה שאין שנייה לה גורדי שחקים נישאים במרכז טוקיו ורובע שינג’קו, מקדשים חבויים בגני זן פשוטים ומטופחים, טלפונים סלולארים מהדור השלישי בידיהם של עשרות מליוני יפנים, אנשי […]

הרי געש פעילים בארבעה איים מרכזיים בלב האוקיאנוס הפסיפי הם הבסיס למדינה המוזרה והמרתקת ביותר בעולם. מקדשי שינטו, צפיפות בכרך הגדול, קרבות הסמוראים, צייתנות ומוזרויות הם שהופכים ביקור ביפן לחוויה שאין שנייה לה

גורדי שחקים נישאים במרכז טוקיו ורובע שינג’קו, מקדשים חבויים בגני זן פשוטים ומטופחים, טלפונים סלולארים מהדור השלישי בידיהם של עשרות מליוני יפנים, אנשי עסקים מחוייטים אל מול נערות צעירות, מאופרות פנים עטויות קימונו עדין, מטופפות ברגליהן בסנדלי GETA , סנדלי העץ המסורתיות. סגידה אדירה לממון וכסף ומנגד תפילה חרישית אל האלים המסתתרים במקדשי השינטו. אלו ועוד הם רק חלק קטן מפיסיפס אדיר של ניגודים שהופך את הביקור ביפן למרתק ומעניין וזאת מבלי להזכיר את יופיה וקסמה של מדינת האיים באוקיאנוס הפסיפי.

על ארבעה איים גדולים מרכזיים ועוד אלפים קטנים וזעירים, חלקם אף אינם מיושבים, ולאורכם של כ 3000 ק”מ, על פני שטח של כ 377.000 ק”מר, מתגוררים להם כ 130 מליון יפנים. ביקור ביפן מאפשר הצצה לעולמם הנסתר, במיוחד לאור העובדה שמאות שנים סגרה עצמה יפן בפני זרים. זרים שעתה מנסה ארץ השמש העולה להחזירם כתיירים בעזרת מסעי פרסום ושייווק, כדי לתרום ולחזק את הכלכלה היפנית.
ניתן לתור את יפן במשך חודשים ארוכים ועדין לא לדעת שובע, אך כדי לקבל מושג ראשוני ולנסות להבין את המעצמה היפנית יש להתמקד באי הגדול הונשו HONSHU בו פזורים העיירות, הערים העתיקות, האלפים היפנים והערים, קיוטו, האקונה, הר פוג’י, טקאימה, איסה, טוקיו וניקו עיר המקדשים.
את הביקור ביפן רצוי להתחיל בקיוטו, עיר המקדשים ובירתה הקייסרית העתיקה של יפן. שיטוט וביקור בין מאות המקדשים הוא חוויה. היותה של יפן מדינה בה רוב התושבים מתחילים את חייהם במקדשי שינטו ומסימים את חייהם במקדשים בודהיסטים היא שהופכת את הביקורים במקדשים למרתקת. כל מקדש והארכיטקטורה הייחודית שלו ולכל דת מאפיינים שונים. שערי הטורי הבנויים מעץ הארז במקדשי השינטו, כפיסי עץ עליהם בקשות של מאמינים, חבלי קש וכלי איכסון ליין הסאקה ומנגד גודש עיטורי, צבעוניות, פסלי בודהא מברונזה, שומרים מזרי אימה מגולפי עץ והרבה זהב במקדשים הבודהיסטים. ובל נשכח את מקדשי הזן ובמיוחד את מקדש ראיונג’ Ryoan ji’s Zen garden . בהכנסכם לגן המקדש, תופתעו מהמראה של מבקרים ומאמינים, ישובים על רצפת עץ פשוטה, בוהים בגן פשוט המורכב ממשטח אבני חץץ עליהם לכאורה, פזורות חמישה עשר אבנים טבעיות ללא סדר מיוחד. כאן טמון הסוד. המבקרים מוזמנים לראות ולחפש משמעויות רוחניות בסידור האבנים, לדמות מרחבים והרים, אוקיאנוס רחב ועוד כיד הדמיון הטובה המעידה על הגעה לשלבים עליונים של זרימה רוחנית. נסו ותיהנו גם אתם. זה סוד קסמה של יפן. הרצון למצוא בזרימה בכל מעשה את המושלם והנכון.יש לשאוף לכך בכל מעשה ולהגיע לשלמות עכשיו ולא בעולם הבא.

בקרו במקדש קינגאג’וקי המכונה פביליון הזהב שנבנה בסוף המאה ה14 התבוננו בגג המוזהב, באגם ובצמחיה העוטרת את המיתחם ותבינו מהי שלימות ואסטטיקה יפנית. מקדש קיומיזו השוכן בגבעות היגאשיאמה Higashiyama הוא מקום נפלא הן לביקור והן לשיטוט בסימטאות העתיקות היורדות אל נהר הקמו Kamo
ורובע גיון Gion הגדוש במועדונים בהן עדין פועלות גיישות יפניות. תוך כדי הליכה תוכלו ליהנות מחנויות וגלריות יפות המציגות לראווה את עבודות הקרמיקה, הדפסי העץ, בובות בדמות גיישות וגם בתי תה עטורי גנים מטופחים בהם תוכלו גם ללגום ספל תה ירוק ומריר וגם לתת מרגוע לרגליכם. חצו את הנהר ולפני הגעתכם למרכז המסחרי התוסס, המדרחוב והשוק של נישיקי Nishiki, בקרו בסימטה קסומה הקרויה פונצ’וטו Pontocho . מומלץ להגיע לכאן בערב ולשוטט בין הבארים המועדונים והמסעדות שלפתחן תמיד תוכלו לצפות במנות הפלסטיק המציגות לראווה את התפריטים לתיירים מערביים. את הניגוד המדהים בין חדש לישן ניתן לראות במבנה תחנת הרכבת המרכזית של קיוטו שנבנתה בשנת 1997 על ידי ארכיטקט יפני, פרופסור באוניברסיטת טוקיו בשם הארה קוג’י Hara koji . בתי כלבו, מלונות, מסעדות וגג תצפית אליו ניתן להגיע באמצעות מדרגות נעות הם כולם תפאורה נפלאה לתחנת רכבת בה נעצרות ברציפים, בדיוק של אלפית השניה”רכבות הקליע” ה Shinkansen . גג המבנה העשוי קורות פלדה וזכוכית בנוי על פי דגם של גג בית יפני מסורתי.
העיר נארה הסמוכה לקיוטו, מאפשרת הצצה אל המקדש המפורסם טוג’אי Todai ji בו מצוי פסל בודהא רב מימדים, יצוק ברונזה שמשקלו מאות טונות. הפסל, השומרים סביב הפסל, מגולפי העץ, השערים והגנים הם גולת הכותרת של הביקור בנארה.מה שהופך את הביקור בנארה לרגוע וקסום הוא גן הצבאים הסמוך למקדש. בגנים המטופחים, משוטטים להנאתם עשרות צבאים המורגלים בהמצאותם של בני אנוש בקרבתם. היפנים שומרים בקנאות על הצבאים מתוך אמונה שהם נושאים בקרבם את רוחות האלים. גם אתם יכולים לרכוש שקיות נייר ובהם גרעינים ולהאכיל מכף ידכם את עשרות הצבאים.
בדרך לטקיו מומלץ לעצור בהאקונה לבקר בגן הפתוח לטבול במרחצאות ולבצע את מה שהיפנים מכנים “אונסן” טבילה במים התרמאלים הנובעים ממעינות האקונה. תחנה מס’ 5 היא המקום אליו מגיעים בנסיון לצפות מקרוב בהר פוג’י, ההר המקודש ביותר ביפן. גובהו של הר פוג’י 3776 מ’ מעל פני הים וסביבתו הינה שמורת טבע בה תוכלו להכיר את התופעות הוולקניות של יפן. אל תחמיצו את האתר Owaku dani שמרחבת החנייה שלו נמתחים שבילי הליכה אל סדקים מעשני קיטור, בוץ מבעבע ומים רותחים המזכירים לנו שיפן היא מדינה מוכת רעשי אדמה. ביום נאה אסור לוותר על שיט באגם “האשי” ממנו עם מעט מזל ניבטת פסגתו של הר פוג’י במלוא הדרה.

[random id=14 max=20 ]

טוקיו היא בירה תזזיתית. כרך אדיר המונה עשרות מליונים של תושבים תלוי בעין המתבונן עם הפריפריה או בלעדיה. רובעיה שונים באופים ובמראם זה מזה. האזור המפורסם ביותר ומוקד המשיכה העיקרי של העיר הוא רובע גינזה Ginza. גודש אדיר של רחובות צולבים בהם נמצאים בתי כלבו יוקרתיים, תיאטראות, מסעדות ובוטיקים המכילים מוצרי יוקרה שרק היפנים יכולים לקנותם. מי שרוצה לחוש את זרימת הכרך ולצפות בהמונים הממהרים להבלע במשרדי השרד, ראוי שיתפוס מקום בקומתו השנייה של Le café detour. המחזה מרהיב. אלפי יפנים חוצים בהצלבה את מעברי החציה, תזכורת לצפיפות הגדולה אותה חווים היפנים מדי יום.
בקרו ב Wako בית כלבו יוקרתי, בבית סוני כדי לצפות בפלאי הטכניקה היפנית ואל תשכחו לרדת אל הקומות התחתונות של בתי הכלבו כדי לחזות בדוכני המזון, הפירות הירקות והדגים . קשה שלא להתרשם ממיגוון פרטי המזון המוצעים ללקוחות ומדוכני הטעימה בהם תוכלו לסיים ארוחת מלכים במחירים מצחיקים.
ואם כבר דגים, ללא ספק שוק הדגים של טוקיו או בורסת הדגים היא אתר חובה שאסור לדלג עליו. דגי טונה קפואים וטריים, רכיכות, סרטנים, צלופחים דגי סלמון כולם מהווים תפאורה מדהימה לשוק הגדוש בפעילות ערה, במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות, בהם מגיעים בעלי החנויות והסיטונאים אל השוק כדי לרכוש מוצרים טריים. כרזה המתנוססת בשוק הדגים מכריזה” כל מה שחי בים – מוכרים כאן” מחייב מאוד אך נכון!!!
למחפשים חיי לילה תוססים, מומלץ להגיע אל רובע שינג’קו Sinjuku . זה לצד זה תמצאו כאן את המייטב והמוזר של יפן. בניני משרדים וחנויות מפוארות שעל חזיתם מסכי טלוויזיה שטוחים, מהם ניבטים אליכם דמויות מוכרות מסרטים פרסומות וכד’, שלטי ניאון מרצדים, מועדוני מין ביזארים, אולמות ענק בהם משחקים היפנים את משחקם המוזר פינצ’וטו, מסעדות עממיות ומסעדות יוקרה, גלריות של מעצבים יפנים, סחורה משובחת ורק לכוח וזמן אתם זקוקים כדי לא ליפול שדודים מעייפות וסחרחורת הנגרמים מהפעילות הבלתי פוסקת של היפנים, מההמולה, מהצפיפות מהאורות המרצדים – מהכרך הסואן הנראה כאן במייטבו.
ואשר למוזיאונים ולגנים עם מקדשי שינטו, למקומות ייחודיים נוספים? יש ויש אך אלו הם נושא בפני עצמו אולי לכתבה נוספת.

לתיאום הטיול הבא