ארץ הקרח והאש, מסע בארצם של צאצאיי הוויקינגים

כתב וצילם: רוני ינובסקי- גיאוגרף ומדריך טיולים

חווית הנחיתה באיסלנד, שונה ומוזרה, ככל שהמטוס מוריד גובהה ומתקרב למסלול בשדה התעופה קפלויק, מתגלים אט אט “שדות הלבה” המכסים את האי האיסלנדי, לבה שחורה, אפורה, שיוצרת תחושה שהנה אנו עומדים לנחות על הירח.

חווית הנחיתה באיסלנד, שונה ומוזרה, ככל שהמטוס מוריד גובהה ומתקרב למסלול בשדה התעופה קפלויק, מתגלים אט אט “שדות הלבה” המכסים את האי האיסלנדי, לבה שחורה, אפורה, שיוצרת תחושה שהנה אנו עומדים לנחות על הירח. מרבית הנחיתות לאי מתבצעות בשעות הלילה המאוחרות, וכשהירח מלא ובתקופת הקיץ השמש מסרבת לשקוע ורק אור חיוור ממלא את החלל והאופק, מתעצמת ההרגשה שאכן נחתנו במקום יוצא דופן.

כזה הוא האי האיסלנדי, מזיגה מרתקת של נופים וולקנים, פסגות מושלגות, כפרי דייגים, סוסים הרועים פרא במרחבי האי, חוות חקלאיות מבודדות אחת מהשנייה, פיורדים, וקרחוני ענק , שרידים לתקופת הקרח האחרונה. לא פעם מצאתי עצמי בנסיעותיי הרבות לאיסלנד, בעיצומה של התפרצות געשית כזו או אחרת, שהותירה אותי ואת מטיילי שואלים עצמנו מה יש להם, לאיסלנדיים לחפש כאן באי הקטן ששטחו לא יותר מ 103000 קמ”ר, שהרי הגעש הרבים הפזורים בו, מאיימים לבקע את האי? בראייה היסטורית לאחור, זה כבר קרה ומספר פעמים, במיוחד בהתפרצות הר הגעש Laki באביב של שנת 1738 כמויות הלבה שזרמו מההר כיסו שטח של 565 קמ”ר והביאו לאסון אקולוגי, למות הבקר ולהתדלדלות האוכלוסייה, אל מתחת ל 40.000 תושבים.

צריך להכיר היטב את האיסלנדיים ואת אופיים הנחוש בכדי להבין את היאחזותם בקרקע הבזלתית בתנאי קור ורוחות עזות בבידוד ובדידות, במיוחד בתקופות החורף המתמשך. האיסלנדיים של היום הינם צאצאי הוויקינגים, הם אלה שנתנו לעולם את שלושת ימי השבוע הקרויים על שמות האלים שאותם שירתו עד שנת 1000 לספירה. יום רביעי Wednesday קרוי על שמו של אבי האלים אודין, יום חמישי Thursday על שמו של אל הרעם בעל המקבת, האל ת’ור. יום השישי על שמה של האלה פרייה. אותם וויקינגיים נורווגים ומסעותיהם בים הצפוני הם שהובילו לתחילת ההתיישבות באי על ידי אינגולפור ארנסן Ingolfur Arnarson בסיומה של המאה ה 9 לספירה. כאשר היסס הוא, עבדיו ומעט הצאן שהגיע עמו, היכן לעגון, הטיל למים בולי עץ והחליט לעגון במקום שבו יפגשו בולי העץ את היבשה. ואכן המקום אליו הגיע כונה על ידו Reykjavik “המפרץ המעשן” מרגע זה, גם אם באיטיות, צמחה האוכלוסייה של האי והיא מונה היום מעל 320.000 תושבים. זו היא ארץ עשירה בכל קנה מידה, ארץ שאין בה כמעט אוצרות טבע אך היא מנצלת את המשאב העיקרי שלה, שכל מדינה בעולם הייתה רוצה להתברך בו, אנרגיה!, קיטור העולה ופורץ מבטן האדמה משמש את האיסלנדיים לכוח המניע כוריי אלומיניום מה שהופך את המדינה האיסלנדית ליצואנית מהגדולות בעולם של אלומיניום והמניע לאושרה.
בשנים האחרונות מלבד ענף הדייג המסורתי, עולה חשיבותו של ענף התיירות והוא הופך מרכיב חשוב ומנוף לצמחיה כלכלית מרשימה. השנה צפויים להגיע לאיסלנד כמיליון וחצי תיירים שהבינו שהביקור באיסלנד חושף אותם למראות נוף בתוליים, מהיפים והמרשימים בעולם.

ללא ספק האטרקציות של איסלנד מבטיחות התרגשות, אקסטרים, חופש אוויר צלול ונופי פרא!. קחו לדוגמא את קרחון הווטנה Vatna Jokull שמשתרע על שטח של 8100 קמ”ר ומהווה כ 8% משטח המדינה, למרגלותיו, לגונת הקרחונים, בה “שוחים” להנאתם גושי קרח שרק 10% מנפחם בולט מעל המים, עם מעט מזל, ניתן לצפות בלהקת כלבי ים השוחה בין גושי הקרח. על גבי קרחון הווטנה ניתן לצאת למסע באופנועי שלג ולהרגיש את עוצמתו של הקרחון, שעומקו בין 1000 ל 400 מ’.
התופעות הוולקניות והטקטוניות באי יצרו מקומות רחצה טבעיים, הן באזור אגם מיבטן Myvatn בצפון הן באזור הלגונה הכחולה בסמוך לרייקיאוויק והן בשמורה המדהימה Landmannalaugar שבה בנופי ירח וסלעיי ריוליט צבעוניים, אתם יכולים לטבול במים חמימים בטמפרטורות של כ 40 מעלות צלזיוס בנוף עוצר נשימה ובכל מזג אוויר. למעוניינים בכניסה לאתרי הטבע במרכז האי האיסלנדי, מומלץ לבקר אסקיאה Askja , הר געש שכבתי הנישא לגובה של 1,510 מטר ברכס דינגייפטל. גם בחודשי הקיץ ייתכן ותמצאו עצמכם הולכים דרך מעטה שלג בשביל שכוסה בשלג טרי. אך בסיומו של השביל, יחכה לכם מראה שובה לב. שני לועות געשיים, באחד אגם הממלא את הלוע ומגיע לעומק של 224 מטר ובלוע הקטן ה Viti תוכלו לרחוץ במימיו החמימים.

איסלנד התברכה בשפע מפלים מהיפים בעולם, קשה לקבוע מיהו היפה שבהם, מפלי הגולפוס ב”משולש הזהב” המכונים מפלי הניאגרה של איסלנד, שנופלים במדרגות הסלע בשאון אדיר אל קניון זקוף? האם אלה מפלי דטיפוס ששאון המים שלהם מחריש אוזניים ואתה עומד משתאה לנוכח פלא הבריאה? או אולי “מפלי האלים” שלמימיהם נזרקו צלמיות האלים הנורדיים כאשר החליטו שבטיי הוויקינגים לחבור לחיק הנצרות? ומה על הגייזר?, סילון הקיטור הפורץ מבטן האדמה כשמים קרים פוגשים את חום ליבת כדור הארץ וזרם הקיטור עולה לגובה של 65 מ’?

קשה להחליט, ואלו רק מקצת החוויות המזומנות לתייר באיסלנד ועוד לא דיברנו על הליוויתנים הפוקדים את האי ובעלי הכנף הרבים, השחפית הארקטית ובעיקר הפאפינס שהיא הציפור הלאומית של איסלנד. יפי הבריאה, הטבע ועוצמתו והנופים הבתוליים והפראיים של האי הם רק התפאורה שבה חי ומתפתח העם האיסלנדי, צאצאי הוויקינגים, בלעדיהם איסלנד לא הייתה יכולה להפוך להיות מה שהינה, מדינה עם איתנות כלכלית שוויון סוציאלי רמת חיים ובעיקר איכות חיים, אך על כך כבר בכתבה הבאה

לתיאום הטיול הבא