פריחת הדובדבן

כתב וצילם: רוני ינובסקי- גיאוגרף ומדריך טיולים

יפנים רבים יפקדו בימים הקרובים את הפארקים והגנים ברחבי יפן. הם יחפשו מקום להניח בו מחצלות ולחוג את חג הסאקורה הוא חג פריחת הדובדבן, המסמל את תחילתו של האביב

יפנים רבים יפקדו בימים הקרובים את הפארקים והגנים ברחבי יפן. הם יחפשו מקום להניח בו מחצלות ולחוג את חג הסאקורה הוא חג פריחת הדובדבן, המסמל את תחילתו של האביב.מפעלים וארגונים, משפחות וילדים, כל הרבדים של החברה היפנית,כולם יהיו עסוקים בישיבה תחת עצי הדובדבן הפורחים בלבן וורוד, עסוקים באכילה ושתייה כשהבוגרים שבניהם לוגמים את הסאקה, המשקה הלאומי אותו מכינים מאורז.

יפן מלאה בעצי דובדבן לאורכה ולרוחבה ומכיוון שהיא פזורה על פני קווי רוחב שונים וצפונה של המדינה, רחוק אלפי ק”מ מדרומה, מתרחשת הפריחה בתאריכים שונים במהלך חודשי מרץ ואפריל. בהוקאידו באי הדרומי עדין מכסה השלג את אדמת האי הצפוני כאשר בקיוטו הבירה הקדומה, כבר פורחים עצי הדובדבן.
היופי וגודלם של עלי פרח הדובדבן, נובע מהתערבותם של היפנים חובבי הטבע, בטבע עצמו וטיפוחם של זני עצים ללא אברי רבייה. התוצאה, עצי דובדבן ללא פרי ובמקומם פרחים עם עלים גדולים יותר.

 

אהבתם של היפנים לחג פריחת הדובדבן, מתחילה הרבה לפני פריחת הדובדבנים. המסיירים בקיוטו, בטוקיו או בכל עיר מערי יפן, יופתעו לראות את קישוטי הרחובות. מגזרות נייר ופלסטיק סינטטי, בצורת ענפי ופרחי הדובדבן, מעטרים את הרחובות וצובעים אותם בורוד, עוד בטרם פרח הדובדבן עצמו.

כך מקבל היפני את חילופי העונות וכך יכין עצמו לפריחת הדובדבן המסמל עבורו סיומה של תקופה, תקופת החורף, ותחילתה של תקופה, תקופת האביב.
פריחת הדובדבן היא חלק מההיסטוריה והמסורת של יפן והביטוי להערצתם של היפנים לחג הפריחה מופיע גם אצל הסמוראים הקשוחים ביותר. מבחינתם הזמן הטוב ביותר לקפד את חיי הלוחם הסמוראי הוא בעת נשירת עלי הדובדבן, כך כמו הפריחה השברירית והקצרה של עלי עץ הדובדבן, קצרים חייו של הסמוראי היפני.

חשיבות פריחת הדובדבן באה לידי ביטוי באתר האינטרנט של משרד התיירות היפני בו מפרסם המשרד
את מועדי פריחת הדובדבן באזוריה השונים של יפן ומבסס את הנתונים על מועדי הפריחה בשנים עברו. ברוב המקרים התחזית היפנית מדויקת ועל פיה מתכננים היפנים את יציאתם המאורגנת לחופשה שתאפשר להם ליהנות מישיבה תחת העצים הפורחים.

 

אז היכן מומלץ לצפות בפריחת הדובדבן? נתחיל בקיוטו בירתה הקדומה של יפן שהוקמה במאה ה 8 לספירה. גן טירת ניג’ו, טירת השוגון טוקוגאווה הממוקמת במרכז קיוטו, היא נקודת ההתחלה. בתוך הגנים היפנים המעוצבים, ניתן להבחין וליהנות מפריחת עצי הדובדבן. אתר נוסף השווה ביקור בעת פריחת הדובדבן הוא “שביל הפילוסופים”, למרגלות גבעות Higashiyama. שמו של נתיב ההליכה ניתן לו על ידי פילוסוף יפני בשם Kitaro שחי בין השנים 1870-1945 בקיוטו. Kitaro ,לימד פילוסופיה באוניברסיטה של קיוטו. פילוסוף זה נהג לצאת אל נתיב ההליכה לאורך תעלת מים, להתבודד ולהעלות מחשבות המצויות ברומו של עולם!

מקדש הזהב בקיוטו, מקדש Kinkaku ji נבנה במאה ה 14. מיקומו על שפת אגם וכיפת הפגודה המצופה זהב, הם מראה בל ישכח. סיור בגני המקדש בתקופת פריחת הדובדבן מוסיף לאווירה הקסומה.

מקדש Kiyomizu שפירוש שמו הוא “מי החוכמה”, מצוי למרגלות גבעות Higashiyama והוא מתחם מרהיב הכולל מקדשי שינטו ומקדשים בודהיסטים. גם כאן פריחת הדובדבן בעונה מוסיפה ליופיו הטבעי ולמיקומו של המקדש והמונים, בעיקר תיירים יפנים, נוהרים לכאן כדי לרדת אל מעיין החוכמה וללגום ממימיו, זה אף פעם לא מזיק לנסות ולהוסיף חוכמה מכמה טיפות של מים….

גם בטוקיו הבירה מספר אתרים וגנים יפים בהם תוכלו לנסות את מזלכם בצפייה ובצילום פריחת הדובדבן. נסו את פארק Ueno המצוי בצפונה של טוקיו הבירה ובו אלפי עצים, מתוכם, רבים עצי הדובדבן.ניתן לשלב במקום גם צפייה בפריחה המרהיבה וגם ביקור במוזיאונים הרבים המצויים בשטח הפארק כמו מוזיאון המדע ובעיקר המוזיאון הלאומי של יפן שבאולמות התצוגה שבו מצויים עשרות אלפי מוצגים.

בעייני המקום היפה ביותר בטוקיו לצפייה בפריחת עצי הדובדבן הוא האגם והחפיר למרגלות החומה המקיפה את הארמון הקיסרי. שם תוכלו לשכור סירת משוטים קטנה ולהתמזג עם היפנים החותרים בשקט מופתי, תחת אשכולות פרחי הדובדבן, מראה נפלא וכל כך יפני.

לתיאום הטיול הבא